Biznes

Wzrost cen w warsztatach samochodowych.

– Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie platformy Automarket.pl, 9 na 10 właścicieli aut jest zadowolonych ze swojego warsztatu, a pomimo podwyżek – 7 na 10 ocenia poziom cen serwisu i napraw samochodu jako przynajmniej akceptowalny.
– Przy wyborze serwisu samochodowego najważniejsze, na równi z ceną oferowanych usług, jest zaufanie do danego punktu, co deklaruje 8 na 10 użytkowników samochodów.
– Rosnące ceny usług serwisowych odczuwają przede wszystkim właściciele starszych samochodów. Aby uniknąć wysokich kosztów w przyszłości, połowa z nich deklaruje zainteresowanie wykupieniem dodatkowego pakietu serwisowego przy zmianie auta.

Wysoka inflacja, osiągająca rekordowe poziomy na przełomie 2022 i 2023 roku, doprowadziła do wzrostu cen wielu produktów i usług, które konsumenci odczuwają po dziś dzień. Podwyżki nie ominęły również branży motoryzacyjnej. Aby zmierzyć się z wyższymi cenami serwisu i części samochodowych, znaczna część polskich kierowców zdecydowała się na zmianę sposobu użytkowania swojego pojazdu. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez agencję badawczą PBS na zlecenie platformy Automarket.pl*, niektórzy kierowcy zdecydowali się na ograniczenie napraw użytkowanych aut lub nawet na sprzedaż samochodu.

 

Aż 8 na 10 użytkowników aut zauważyło wzrost cen serwisu lub naprawy samochodu. Z drugiej strony 9 na 10 kierowców jest zadowolonych z poziomu usług warsztatów i serwisów, a 7 na 10 ocenia koszt wykonywanej usługi jako przynajmniej akceptowalny. Wskazuje to na wyrozumiałość względem podwyżek i rozumienie ich przyczyn. Według kierowców biorących udział w badaniu wynikają one przede wszystkim ze wzrostu kosztów energii elektrycznej i innych mediów, cen części oraz kosztów prowadzenia działalności. Zrozumienie nie oznacza jednak gotowości do płacenia coraz wyższych rachunków, ponieważ wielu kierowców decyduje się na poszukiwanie alternatyw, pozwalających na obniżenie kosztów utrzymania auta.

 

„Partnerskie sieci serwisowe informują nas, że w związku ze wzrostem cen serwisu i części samochodowych użytkownicy coraz częściej decydują się na zmianę sposobu napraw. Ma to potwierdzenie w wynikach przeprowadzonego dla nas badania, a najbardziej niepokojącym zjawiskiem jest deklarowane przez ponad 40 proc. użytkowników aut ograniczenie czynności serwisowych do minimum. Bardziej rozsądna wydaje się postawa kierowców, którzy w związku z podwyżkami zdecydowali się na poszukanie tańszych warsztatów lub ograniczenie korzystania z samochodu na rzecz innych środków transportu, co deklarowała około połowa kierowców” – mówi Tomasz Otto, odpowiedzialny za rozwój platformy Automarket.pl.

 

W obliczu podwyżek cen napraw i serwisu, część kierowców decyduje się nawet na sprzedaż pojazdu. Taki krok podjęło lub poważnie rozważa podjąć 1 na 5 właścicieli samochodów.

 

Dla 84 proc. użytkowników aut najważniejsze czynniki przy wyborze serwisu samochodowego to cena usług oraz zaufanie do danego punktu.

 

Wpływ podwyżek w warsztatach na zmianę sposobu użytkowania pojazdów ukazuje, jak dużą wagę kierowcy przykładają do poziomu cen usług serwisowych przy wyborze miejsca naprawy auta – 84 proc. z nich wskazało ten aspekt jako kluczowy, na równi z zaufaniem do danego punktu. Na kolejnych miejscach znalazły się: czas i termin wykonywania usługi oraz lokalizacja, czyli odległość od miejsca zamieszkania lub pracy, które wskazało 76 proc. badanych użytkowników aut.

 

„Z badania wynika, że polscy kierowcy są bardzo lojalni wobec warsztatów, które znają i odwiedzają od dawna. Ponad połowa z nich korzysta z jednego, zawsze tego samego serwisu samochodowego, a tylko mniej niż 1/5 świadomie oddaje auto do kilku różnych serwisów, w zależności od aktualnych potrzeb. Pozostali deklarują natomiast, że chętnie korzystaliby z usług wyłącznie jednego warsztatu, gdyby tylko oferował szybsze terminy napraw. Takiego problemu na pewno nie mają klienci platformy Automarket.pl, którzy zdecydowali się na leasing lub wynajem długoterminowy auta z dodatkowym pakietem serwisowym Comfort, dostępnym również dla samochodów używanych. Ze względu na podpisaną przez nas umowę z partnerską siecią serwisową, mogą każdorazowo liczyć na priorytetową obsługę, a co najważniejsze – bez zmartwień o koszty naprawy” – mówi Tomasz Otto.

 

Z pakietu Comfort, obejmującego serwis i naprawy samochodu, wymianę i przechowywanie ogumienia, a także pojazd zastępczy w razie potrzeby, mogą skorzystać klienci, którzy wybrali na Automarket.pl auto nowe lub używane. Według przeprowadzonego na zlecenie platformy badania, zainteresowanie taką opcją wykazują przede wszystkim użytkownicy starszych samochodów, mających powyżej 5 lat – 50 proc. z nich rozważa wybór pakietu serwisowego przy zakupie kolejnego auta.

 

Pewne źródła pozyskiwania aut, wyśrubowane kryteria dopuszczenia do sprzedaży i kontrola niezależnych ekspertów receptą na zakup sprawdzonego samochodu

 

Zainteresowanie użytkowników starszych aut dodatkowym pakietem serwisowym wynika przede wszystkim z większej awaryjności takich pojazdów. Udział kierowców, którzy naprawiali usterkę w samochodach mających powyżej 5 lat, był o 26 pp. wyższy, niż w przypadku maksymalnie 5-letnich pojazdów. Użytkownicy aut, biorący udział w badaniu, nie byli jednak klientami platformy.

 

„Aby zminimalizować liczbę potencjalnych usterek, na Automarket.pl oferujemy wyłącznie auta nowe lub kilkuletnie, których nie dotykają problemy związane ze zużyciem materiałów ze względu na wiek. Co więcej nasze samochody używane są dokładnie sprawdzone, co potwierdzamy raportem z inspekcji technicznej oraz zabezpieczeniem w postaci rocznej gwarancji bez istotnych wyłączeń” – dodaje Tomasz Otto.

 

Samochody używane z oferty Automarket.pl pochodzą z zasobów własnych Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego oraz prawie 70 partnerskich sieci dealerskich. Mają maksymalnie 7 lat, a ich przebieg nie przekracza 200 tys. km. Każde auto dostępne jest w finansowaniu w postaci wynajmu długoterminowego lub leasingu. Klienci preferujący tradycyjne formy zakupu, mogą natomiast wybrać transakcję gotówkową lub autopożyczkę.

 

* Badanie realizowane techniką CAWI – wywiadów internetowych na panelu badawczym, Wielkość próby: n=600 wywiadów w populacji internautów. Październik 2023 r.

 

Źródło informacji: PKO Leasing

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *