Zdrowie

Nowy raport ujawnia alarmujący spadek liczby badań wykrywających nowotwory u kobiet na całym świecie.

 

DAVOS, Szwajcaria–(BUSINESS WIRE)– Na całym świecie spadła liczba kobiet badających się pod kątem nowotworów – wynika z opracowanego przez firmę Hologic najnowszego Globalnego Indeksu Zdrowia Kobiet, jednego z największych zbiorów danych dotyczących zdrowia i dobrostanu kobiet.

Ta informacja prasowa zawiera multimedia. Pełna treść informacji prasowej znajduje się tutaj: https://www.businesswire.com/news/home/20250121848445/pl/

Hologic, Inc. (Nasdaq: HOLX), to czołowy światowy twórca innowacji w dziedzinie zdrowia kobiet, tworzący wspomniany indeks we współpracy z organizacją Gallupa. Obecnie czwarta już edycja Indeksu budzi nowe obawy w związku ze spadkowymi trendami w dziedzinie kobiecego zdrowia. Po raz pierwszy w historii indeksu spadła liczba badań kobiet pod kątem chorób nowotworowych: tylko 10% respondentek na całym świecie przeszło w ubiegłym roku badanie pod kątem jakiegokolwiek nowotworu, co oznacza spadek o dwa punkty procentowe w porównaniu z pierwszymi dwiema edycjami Indeksu.

Tegoroczny Indeks zostanie opublikowany dzisiaj podczas imprezy zorganizowanej w Davos w Szwajcarii przez Goals House, społeczność działającą na rzecz osiągnięcia Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ, oraz przez Światowe Forum Ekonomiczne. Podczas imprezy odbędzie się dyskusja panelowa z udziałemdr Natalii Kanem, dyrektor Funduszu Ludnościowego Narodów Zjednoczonych (UNFPA), dr Sanii Nishtar, dyrektor platformy Gavi, The Vaccine Alliance oraz Elissy Miolene, Global Development Reporter z firmy Devex.

„Opublikowane dzisiaj dane świadczą o występowaniu negatywnego trendu w dziedzinie zdrowia kobiet” – mówi Stephen P. MacMillan, prezes i dyrektor generalny Hologic. „Szokujący spadek badań wykrywających nowotwory to sygnał alarmowy. Dotychczasowy sposób działania jest nieskuteczny. Potrzebujemy innowacyjnych strategii i wspólnych wysiłków, aby osiągnąć trwałą poprawę zdrowia i dobrostanu kobiet na świecie”.

Najważniejsze wnioski z tegorocznego indeksu:

  • Spadła liczba badań przesiewowych kobiet pod kątem nowotworów: tylko 10% deklaruje, że przeszło w ubiegłym roku badanie pod kątem jakiegokolwiek nowotworu, co oznacza spadek o dwa punkty procentowe w porównaniu z pierwszymi dwiema edycjami badania.
  • Kobietom trudniej przychodzi spełnienie podstawowych potrzeb: szokująco dużo, bo 38% kobiet miało w zeszłym roku trudności ze zdobyciem pożywienia, co oznacza najniższy od niemal dwóch dziesięcioleci poziom bezpieczeństwa żywnościowego. Z kolei 32% kobiet nie było stać na odpowiednie zakwaterowanie.
  • Więcej kobiet martwi się i doświadcza smutku: więcej kobiet zgłasza doświadczanie zmartwień ( 42% ) i smutku ( 30% ) w porównaniu z pierwszym rokiem istnienia Indeksu. Ponad jedna trzecia ( 35% ) twierdzi, że nie czuje się bezpiecznie w swojej społeczności.
  • Długotrwały ból fizyczny i problemy zdrowotne: 34% ankietowanych kobiet doświadczyło dzień wcześniej istotnego bólu, natomiast 26% twierdziło, że problemy zdrowotne miały negatywny wpływ na ich codzienne funkcjonowanie.
  • Wskaźniki testów pod kątem obecności wirusa HIV u kobiet są alarmująco niskie: bieżąca edycja Indeksu po raz pierwszy obejmowała ocenę badań kobiet pod kątem HIV i ujawniła niepokojące nierówności: w niektórych krajach mniej niż 0,5% kobiet zostało poddanych testom, głównie na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej, a w żadnym kraju wskaźnik nie przekroczył 41%. W skali globalnej jest on znacznie niższy. Tylko 6% kobiet twierdzi, że przebadało się pod kątem HIV w ciągu ubiegłego roku (zarówno podczas wizyty u pracownika służby zdrowia, jak i w ramach badań w kierunku chorób wenerycznych).
  • Przebłyski nadziei – w niektórych krajach odnotowano postępy: w 28 krajach nastąpiły istotne wzrosty wskaźników od czasu pierwszej edycji, m.in w Kazachstanie, Kenii, Polsce i Wenezueli.

W Indeksie każdemu krajowi lub terytorium przyznaje się ocenę stanu zdrowia kobiet, której podstawą są odpowiedzi na ankiety dotyczące pięciu wymiarów zdrowia. W sumie w czwartym roku istnienia Indeksu globalna ocena wyniosła 53 punkty na 100, co oznacza brak istotnego postępu od czasu rozpoczęcia tej inicjatywy.

Światowym liderem po raz czwarty z rzędu został Tajwan, który uzyskał 68 punktów na 100 możliwych. Inne kraje z czołówki to Kuwejt (67), Austria (66) i Szwajcaria (65). W końcówce rankingu znalazły się Afganistan (30), Demokratyczna Republika Konga (34) i Czad (35). Stany Zjednoczone uzyskały 60 punktów – tyle samo, co Nowa Zelandia (60) i Litwa (60) – i spadły o siedem miejsc w porównaniu z trzecią edycją Indeksu; obecnie zajmują 37. pozycję na142 kraje i terytoria.

Indeks wypełnia mającą krytyczne znaczenie lukę w naszej wiedzy o zdrowiu, bezpieczeństwie i dobrostanie kobiet na całym świecie. Dzięki przeprowadzeniu wywiadów z ponad 146 tys. kobiet i mężczyzn w 142 krajach i terytoriach Indeks udziela głosu 97% kobiet i dziewcząt powyżej 15. roku życia na świecie.

Cały Indeks oraz powiązane zasoby są dostępne na stronie WomensHealthIndex.com.

Informacje o Hologic, Inc.

Hologic, Inc. to światowy lider w dziedzinie zdrowia kobiet, zajmujący się opracowywaniem innowacyjnych technologii medycznych, które skutecznie diagnozują, wykrywają i leczą problemy zdrowotne i przyczyniają się do podniesienia poziomu opieki zdrowotnej na całym świecie. Więcej informacji o firmie Hologic można znaleźć na stronie www.hologic.com oraz na profilach firmy w serwisach LinkedInFacebookXInstagram oraz YouTube.

Hologic oraz The Science of Sure są znakami towarowymi i/lub zastrzeżonymi znakami towarowymi Hologic, Inc. i/lub ich podmiotów zależnych w Stanach Zjednoczonych i/lub innych krajach.

Informacje o Gallup

Gallup świadczy usługi analityczne i doradcze, które wspierają liderów i organizacje w rozwiązywaniu ich najbardziej palących problemów. Dzięki połączeniu 80 lat doświadczeń z globalnym zasięgiem Gallup wie więcej o poglądach i zachowaniach pracowników, klientów, studentów i obywateli niż jakakolwiek inna organizacja na świecie.

Oficjalną, obowiązującą wersję niniejszego zawiadomienia stanowi tekst oryginalny sporządzony w języku źródłowym. Tekst tłumaczenia służy wyłącznie celom orientacyjnym, został sporządzony wyłącznie dla celów ułatwienia zrozumienia zawiadomienia i należy interpretować go w odniesieniu do tekstu źródłowego, który jest jedyną wersją mającą skutki prawne.

Wersja źródłowa dostępna na businesswire.com: https://www.businesswire.com/news/home/20250121848445/pl/

Źródło: Hologic, Inc.

KONTAKT:

Kontakt z inwestorami

Michael Watts

Wiceprezes ds. relacji z inwestorami

tel. (+1) 858.410.8514

e-mail: michael.watts@hologic.com

Kontakt z mediami

Bridget Perry

starsza dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej

tel. (+1) 508.263.8654

e-mail: bridget.perry@hologic.com

Źródło informacji: Business Wire

 

foto: pixabay.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *