MS: Polska kieruje do Komisji Europejskiej i Rady Unii Europejskiej formalną notyfikację o przystąpieniu do Prokuratury Europejskiej.
–
– Ministerstwo Sprawiedliwości informuje:
–
Polska kieruje do Komisji Europejskiej i Rady Unii Europejskiej formalną notyfikację o przystąpieniu do Prokuratury Europejskiej – poinformował Minister Sprawiedliwości podczas dzisiejszej (5 stycznia br.) konferencji prasowej poświęconej przystąpieniu Polski do Prokuratury Europejskiej (EPPO).
–
– To przełomowy krok dla polskiego wymiaru sprawiedliwości. Przystąpienie naszego kraju do EPPO jest wynikiem procesu, który nastąpił w ciągu ostatnich tygodni – powiedział Minister Sprawiedliwości Prokurator Generalny Adam Bondar.
–
Skierowanie do Prezesa Rady Ministrów wniosku o przystąpienie Polski do Prokuratury Europejskiej było jedną z pierwszych decyzji, jaką Minister podjął po objęciu resortu. Rząd RP potraktował sprawę priorytetowo; w dniu 27 grudnia 2023 r. wniosek Ministra Sprawiedliwości został zaakceptowany na posiedzeniu Rady Ministrów. Również Parlament RP przeprowadził bardzo szybko proces opiniodawczy co do rządowej decyzji; najpierw na posiedzeniu w dniu 28 grudnia 2023 r. sejmowa Komisja do Spraw Unii Europejskiej, a następnie – w dniu 3 stycznia 2024 r. senacka Komisja Spraw Unii Europejskiej wydały pozytywne opinie na temat przystąpienia Polski do Prokuratury Europejskiej.
–
– Teraz Komisja Europejska ma cztery miesiące, na to, by uznać notyfikację naszego kraju lub zgłosić ewentualne zastrzeżenia, ale jesteśmy w stałym roboczym kontakcie i nie przewiduję problemów przy tej procedurze – zapewnił minister Bodnar.
–
W konferencji uczestniczył również Minister do Spraw Europejskich Adam Szłapka. – To niezwykle ważny akt ze strony RP, bo pokazuje, jak istotna dla Polski i rządu jest kwestia praworządności oraz bezpieczeństwo prawne obywateli. Przystąpienie Polski do EPPO to również krok ku wzmocnieniu osłabionej przez lata pozycji naszego kraju w UE – ocenił minister Szłapka.
–
Prokuratura Europejska to niezależny organ Unii Europejskiej, działający od 1 czerwca 2021 roku, którego utworzenie zostało przewidziane w Traktacie Lizbońskim. We wzmocnionej współpracy (to mechanizm przewidujący, że dany kraj przystępuje do EPPO na skutek działań swojego rządu i nie wymaga to zmian w jego prawodawstwie) w zakresie Prokuratury Europejskiej uczestniczą aktualnie 22 państwa członkowskie. Pomijając Irlandię i Danię (które co do zasady nie biorą udziału w budowaniu traktatowej „unijnej przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości”), jedynymi państwami Unii, które nie biorą udziału w tej współpracy są: Polska, Węgry i Szwecja.
–
Prokuratura Europejska odpowiada za prowadzenie postępowań przygotowawczych oraz wnoszenie i popieranie oskarżeń przeciwko sprawcom przestępstw naruszających interesy finansowe UE. Do tej kategorii przestępstw należą przykładowo: transgraniczne oszustwa związane z podatkiem VAT, których łączna wartość szkody wynosi co najmniej 10 000 000 euro; korupcja, która szkodzi interesom finansowym UE, czy sprzeniewierzenie środków finansowych UE przez urzędnika publicznego.
–
W samym tylko 2022 r. Prokuratura Europejska prowadziła 1117 postępowań przygotowawczych, w wyniku których zajęto około 359 milionów euro, co stanowi siedmiokrotność budżetu tej instytucji na 2022 r.
–
Prokuratura Europejska, kierowana przez Europejskiego Prokuratora Generalnego (obecnie urząd ten pełni Laura Codruţa Kövesi), składa się z dwóch poziomów: centrali – z siedzibą w Luksemburgu, którą tworzą Prokuratorzy Europejscy (z każdego państwa członkowskiego deleguje się jednego prokuratora europejskiego) i z poziomu zdecentralizowanego (krajowego), tworzonego przez tzw. europejskich prokuratorów delegowanych.
–
Europejscy prokuratorzy delegowani w danym państwie członkowskim to prokuratorzy działający w imieniu Prokuratury Europejskiej w swoim państwie członkowskim. Oprócz przyznanych im na mocy ww. unijnego rozporządzenia szczególnych uprawnień i statusu, mają oni takie same kompetencje jak prokuratorzy krajowi.
–
Tym samym Europejskimi Prokuratorami Delegowanymi działającymi w imieniu EPPO w Polsce będą w istocie prokuratorzy polscy, którzy przy prowadzeniu śledztw będą nadal stosować prawo krajowe (polskie) oraz – dodatkowo – ww. rozporządzenie unijne. Również w ewentualnych postępowaniach przed sądami polskimi w sprawach, w których akt oskarżenia będzie wnoszony przez Europejskich Prokuratorów Delegowanych, będzie stosowane prawo polskie i – w uzupełniającym zakresie – przepisy rozporządzenia Rady UE.
–
Udział Polski w Prokuraturze Europejskiej sprawi, że ściganie przestępstw na szkodę europejskich – a zatem również polskich – podatników będzie skuteczniejsze. Instytucja ta wykorzystuje bowiem najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne oraz tworzy elitarny korpus wysoko wykwalifikowanych śledczych, którzy specjalizują się w przeciwdziałaniu nadużyciom finansowym. Polskie organy ścigania zyskają także dostęp do rozbudowanych baz danych i informacji. Dzięki temu wzmocniona zostaje efektywność działań organów unijnych w zakresie ścigania tego rodzaju przestępczości transgranicznej.
–
Dotychczas polskie organy ścigania współpracowały z Prokuraturą Europejską jedynie na poziomie technicznym, co nie zawsze umożliwiało kompleksowe przeprowadzenie postępowań w złożonych sprawach o wymiarze transgranicznym.
–
Przystąpienie Polski do Prokuratury Europejskiej ułatwi ściganie zorganizowanych grup przestępczych, które działają na terenie wielu państw członkowskich i wzmocni pozycję państwa polskiego jako zaufanego partnera w walce z nadużyciami finansowymi na szkodę UE.
–
Decyzja Rządu RP usankcjonuje też pozycję Polski jako beneficjenta środków finansowych pochodzących z budżetu Unii, który w pełni gwarantuje ochronę unijnych interesów finansowych.
–
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
–
kom/ kos/ godl/
źródło: MS